Barion Pixel

Elállás a vásárlástól

Elállási jog

A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályait a 45/2014. (II.26.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Kormányrendelet) határozza meg. Ennek értelmében az Ügyfelet (Felhasználó/Vásárló), amennyiben fogyasztónak minősül, elállási jog illeti meg internetes vásárlás esetén, azaz joga van a termék visszaküldésére és a vételár visszatérítésére, egyes kivételektől eltekintve minden esetben.

Fogyasztó: A Ptk. szerint olyan természetes személy, aki nem üzleti vagy szakmai tevékenysége körében jár el, így ebbe a kategóriába tartozik minden olyan magánszemély, aki nem vállalkozás számára vásárolja meg a terméket.

Vállalkozás: A Ptk. alapján olyan személy, aki üzleti tevékenysége során jár el, így jelen esetben a Kereskedő/Eladó.

Mi az elállási jog?

Az elállási jog azt jelenti, hogy internetes vásárlás esetén – tehát távollevők között kötött szerződésnél – az Ügyfél/Fogyasztó jogszabályi felhatalmazás (lásd: Kormányrendelet) alapján egyoldalúan, indokolás nélkül visszaléphet a vásárlástól. Ebben az esetben a vásárolt termék visszaküldésével az Ügyfél kérheti az eladótól a kifizetett összeg, így a termék vételára és a szállítási költség (ha azt ő fizette) visszatérítését. Az elállási jog biztosítja azt, hogy a vásárló a vásárlás előtt nem tudta megvizsgálni, kipróbálni vagy üzembe helyezni a terméket.

Az elállási jog gyakorlásának feltételei, részletszabályai:

1. Az elállási jog

  • Egy termék megrendelése esetén az elállási jog a termék átvételétől számított 14 naptári napon belül gyakorolható.
  • Több termék egy (meg)rendelésben történő megrendelése esetén, amennyiben azok kiszállítása nem egyszerre történik, az utoljára átvett termék átvételétől számított 14 naptári napon belül gyakorolható.
  • Több tételből/darabból álló termék esetén az elállási jog az utoljára szolgáltatott/átvett tételnek vagy darabnak az átvételétől számított 14 naptári napon belül gyakorolható.

Az Ügyfélnek/Fogyasztónak nem szükséges indokolnia, miért kíván elállni a szerződéstől.

2. Az elállási jog gyakorlása

Az Ügyfél/Fogyasztó az elállási jogot a szerződés megkötésének napja (a termék megrendelésének visszaigazolása) és a termék megérkezésének/átvételének napja közötti időszakban is gyakorolhatja. A határidő (14 naptári nap) számításába a termék átvételének napja nem számít bele.

Az Ügyfél/Fogyasztó az elállási jogát a Kormányrendeletben található nyilatkozat-minta felhasználásával vagy egyértelmű nyilatkozat útján gyakorolhatja. Ezt a nyilatkozatot e-mailben vagy postai úton kell megküldeni az Eladónak. Ha az Eladó a terméklapon biztosít lehetőséget az elállási nyilatkozat online benyújtására, az Ügyfél/Fogyasztó azt is ott teheti meg. Ebben az esetben az Eladó köteles visszaigazolni a nyilatkozat megérkezését.

A nyilatkozatnak egyértelműen tartalmaznia kell az Ügyfél/Fogyasztó elállási szándékát.

3. A termék visszaküldése

Amennyiben az Ügyfél/Fogyasztó jelezte elállási szándékát az Eladó felé, a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított 14 naptári napon belül vissza kell küldenie (postára kell adnia vagy át kell adnia a futárnak). Kivéve, ha a Kereskedő vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza.

4. Az Ügyfél/Fogyasztó által viselt költségek

A termék visszaküldésének költségét az Ügyfél/Fogyasztó viseli, kivéve, ha az Eladó vállalta ezen költség viselését.

5. Ha a megrendelt terméket az Ügyfélnek/Fogyasztónak kifuvarozták

Az Eladó/Kereskedő saját költségén fuvarozza vissza a terméket, ha annak jellegéből adódóan postai küldeményként nem küldhető vissza.

Az Ügyfél/Fogyasztó felel a termék jellegének/tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot (azaz a termék rendeltetésszerű használatra alkalmasságának megállapításához szükséges használatot) meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért. Ezt az értékcsökkenést a Kereskedő/Eladó részére köteles megtéríteni.

6. A Kereskedő/Eladó által viselt költségek

Ha az Ügyfél/Fogyasztó eláll a szerződéstől, a Kereskedő haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított 14 naptári napon belül köteles visszatéríteni az Ügyfél/Fogyasztó részére a termék vételárát és a szállítási költséget (amennyiben azt az Ügyfél fizette) az Ügyfél/Fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon, kivéve, ha az Ügyfél kifejezetten beleegyezett abba, hogy a Kereskedő más fizetési módot alkalmazzon.

Ha azonban az Ügyfél/Fogyasztó a Kereskedő által ajánlott legkevésbé költséges fuvarozási módtól (posta/futárszolgálat/stb.) eltérő fuvarozási módot választott, a Kereskedő nem köteles megfizetni az ebből eredő többletköltséget (azaz a legkevésbé költséges és az Ügyfél által választott fuvarozási mód közötti különbözetet).

A Kereskedő mindaddig visszatarthatja az Ügyfélnek fizetendő összeget (termék vételára + szállítási költség), amíg a terméket az Ügyfél vissza nem küldte/szolgáltatta vagy annak elküldését kétséget kizáróan nem igazolta.

7. Az elállási jog nem gyakorolható az alábbi termékek/szolgáltatások esetében:

a) Szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetében a szolgáltatás teljesítése után, ha az Eladó/Kereskedő a teljesítést az Ügyfél/Fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg, és a Fogyasztó tudomásul vette, hogy a szolgáltatás teljesítését követően felmondási jogát elveszíti;

b) Olyan termék vagy szolgáltatás, melynek ára, illetve díja a pénzpiaci ingadozásoktól függ, és amelyet az Eladó/Kereskedő nem befolyásolhat, és az ár változása a 14 napos határidő alatt is lehetséges;

c) Olyan nem előre gyártott termék, amelyet a Fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy amelyet egyértelműen a Fogyasztó személyére szabtak;

d) Romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termék esetében;

e) Zárt csomagolású termék esetében, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követően nem küldhető vissza, ha a csomagolás fel lett bontva;

f) Olyan termék esetében, amely jellegénél fogva az átadást követően elválaszthatatlanul vegyül más termékkel;

g) Alkoholtartalmú ital esetében, amelynek tényleges értéke a piaci ingadozásoktól függ, és amelyről a felek az adásvételi szerződés megkötésekor állapodtak meg, de a szerződés teljesítése csak a megkötéstől számított harmincadik napot követően történik;

h) Vállalkozási szerződés esetében, ha a vállalkozás a Fogyasztó kifejezett kérésére sürgős javítási vagy karbantartási munkálatokat végez el;

i) Lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel és számítógépes szoftver adásvétele esetén, ha a csomagolás fel lett bontva;

j) Hírlap, folyóirat és időszaki lap esetében, az előfizetéses szerződések kivételével;

k) Nyilvános árverésen megkötött szerződések esetében;

l) Szállásnyújtás, fuvarozás, személygépjármű-kölcsönzés, étkeztetés vagy szabadidős tevékenységekhez kapcsolódó szolgáltatás, ha a szerződésben meghatározott teljesítési határnapot vagy határidőt kötöttek ki;

m) Nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális adattartalom esetében, ha a vállalkozás a Fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg a teljesítést, és a Fogyasztó tudomásul vette, hogy a teljesítés megkezdése után elveszíti elállási jogát.

Shopping Cart